Plavebná licencia je oficiálnym námorným titulom upraveným kráľovským dekrétom 875/2014. Umožňuje správu výletných lodí, ktoré sú v zozname 6a (prenájom) alebo 7a (rekreačné).
Vždy neziskový, keďže ide o rekreačný titul. Atribúcie
Maximálna dĺžka: 6 metrov.
Limit výkonu: Maximálne povolené výrobcom.
Pobrežná vzdialenosť: 2 námorné míle od bezpečného prístavu alebo úkrytu.
Navigácia: Denná, od jednej hodiny po východe slnka do jednej hodiny pred západom slnka.
Vodné skútre: Trieda C Max. 55 koní
Prípravy pred odchodom na more
Napriek tomu, že more nie je prirodzeným prostredím človeka, po tisíce rokov sme sa odvážili navigovať. Plavba na more má svoje riziká, ale dnes, ak využijeme prostriedky, ktoré máme k dispozícii, a prijmeme sériu preventívnych opatrení, môžeme z našich výletov urobiť veľmi príjemný zážitok.
Za týmto účelom zvážime sériu bodov, ktoré je potrebné vziať do úvahy pred uvoľnením kotvísk:
-Meteorología:
Lo que más afecta a nuestra embarcación y a nosotros mismos cuando estamos navegando es el tiempo. El estado del mar – las olas – son nuestras principales enemigas. El oleaje es causado primordialmente por el viento. También son peligrosas, aunque menos frecuentes, las tormentas eléctricas y otros fenómenos como trombas marinas (tornados). Por este motivo, es de vital importancia conseguir una previsión meteorológica actualizada antes de hacerse a la mar.
En la actualidad tenemos a nuestro alcance un sinfín de paginas web y aplicaciones para móviles bastante fiables. La página web del servicio estatal de meteorología, www.aemet.es es una de las más populares.
Saber interpretar un mapa meteorológico simple no es difícil y enseguida nos familiarizaremos con ello. Además, en la mayoría de portales web existe un apartado para aprender a leer sus previsiones.
Es importante tener en cuenta que únicamente nos garantizan una buena fiabilidad en un plazo de 48 horas, por lo tanto, no hay que arriesgarse a navegar con una previsión a 4 o 5 días vista.
-Komunikácia:
Dnes máme dva hlavné spôsoby, ako sa spojiť s vonkajším svetom z našej lode.
Prvým sú telekomunikácie, teda mobilné telefóny.
Tieto zariadenia sú veľmi užitočné, pokiaľ majú dostatočnú batériu a pokrytie. Dôležité je navigovať vždy s plne nabitým telefónom a oplatí sa nosiť so sebou externú batériu alebo 12-voltovú nabíjačku.
Ak je pobrežie veľmi málo urbanizované, je možné, že aj keď budeme menej ako 2 míle od pobrežia, nebudeme mať dobré pokrytie alebo ho dokonca stratíme. Je zaujímavé vedieť, že číslo námornej záchrannej služby je 900 202 202, ale ak by sme nemali pokrytie, mohli by sme skúsiť kontaktovať číslo 112. Toto núdzové číslo funguje pri najmenšom signáli od akéhokoľvek operátora, aj keď nie je náš.
Ďalším médiom, ktoré môžeme mať na palube, je rádiová komunikácia.
V blízkosti pobrežia sa používajú rádiá VHF. Pre navigácie menej ako 2 míle od pobrežia bude prenosné rádio s dosahom 5 míľ viac než postačujúce. Rovnako ako v prípade telefónu sa uistite, že idete von s plnou výdržou batérie. Hlavnou výhodou rádií oproti telefónom je, že nepotrebujú pokrytie, signál ide z antény do antény priamo. Neskôr naučíme obsluhu a základné núdzové protokoly VFH rádia.
Palivo.
Ak nie sme jachtári, budeme závislí od motora, ktorý nás bude pohybovať, a to zase závisí od paliva. Je veľmi dôležité vyjsť dobre natankovaný na plavbu, bez ohľadu na to, aká krátka je plavba, pretože ako sa často hovorí, človek vie, kedy odchádza, ale nevie, kedy sa vracia.
Existuje veľa faktorov, ktoré môžu zvýšiť spotrebu a prinútiť nás unášať: náhla zmena počasia, porucha alebo iný typ núdze.
Znalosť spotreby nášho motora je tiež povinná. Vždy treba počítať na pomer litrov za hodinu k otáčkam motora (napr. 5 l/h pri 600 ot./min), nikdy nie na vzdialenosť (napr. 5 l/km), pretože na rozdiel od cesty, ktorá je vždy rovinatá, more je veľmi premenlivý.
Stav a vybavenie člna
To, že je loď čistá a nová, neznamená, že je to bezpečná loď. Je potrebné overiť, či je séria sekcií v dobrom stave. Jednou z nich je adresa; buď pomocou kolieska alebo pomocou tyče, musíme dbať na to, aby tam neboli žiadne medzery a aby fungovali hladko. Tiež je potrebné skontrolovať, či do vnútra trupu nevnikla voda a ak áno, či je čerstvá (dážď alebo oplach) alebo slaná.
Rozhodujúca je správna údržba motora. Hladiny oleja, chladiacej kvapaliny, batérií atď. musí byť správna a vždy je vhodné nechať motor pred uvoľnením kotviacich šnúr niekoľko minút zahriať. Ak je loď benzínová, motorový priestor alebo palivová nádrž musia byť vetrané, aby sa predišlo možným výbuchom.
Mať loď v dobrom stave znamená mať ju vybavenú. O bezpečnostných materiáloch si povieme neskôr, keďže ide o rozsiahlu a veľmi dôležitú tému.
Bezpečnosť
Konečným cieľom námorného výcviku je zachovať život na mori. Práve preto je problematika bezpečnosti najrozsiahlejšia a musíme jej venovať najväčšiu pozornosť. Časť bezpečnosti pozostáva z prijatia opatrení, ktoré sme videli v predchádzajúcej časti, ale neobmedzuje sa na to, čo už bolo povedané.
Plavba za dobrého počasia a bez komplikácií je taká jednoduchá, že ju zvládne takmer každý, no práve vtedy, keď sa veci skomplikujú, je najdôležitejšie byť dobrým kapitánom. Je to ten, kto má príslušné znalosti a vďaka skúsenostiam nadobudol potrebnú chladnokrvnosť a odbornosť na riešenie veľmi rôznorodých problémov.
Musíme pamätať na to, že pomoc uprostred mora môže chvíľu trvať, kým príde a možno budeme musieť konať (v rámci našich možností) okrem iného ako hasič, zdravotná sestra, psychológ…
Nižšie uvidíme kľúčové body námornej bezpečnosti:
Stabilita
Je to vlastnosť, ktorú má loď napraviť, to znamená vrátiť sa do svojej pôvodnej polohy.
Loď môže stratiť priečnu stabilitu a nakloniť sa na jednu alebo druhú stranu; tento zoznam nazývame. V závislosti od typu lode bude zoznam viac-menej bez nebezpečenstva prevrátenia.
Plachetnice vďaka svojej konštrukcii a typu plavby vydržia veľké náklony spôsobené plachtami, niekedy aj viac ako 45o bez toho, aby spôsobovali problém. Motorové člny tiež uvádzajú, aj keď menej, a tento pohyb je zvyčajne spôsobený náhlymi zákrutami alebo jednoduchými vlnami.
Ako sme už povedali, zoznam bude závisieť od typu lode, ale vo všeobecnosti môžeme odvodiť určité pokyny, ktoré zabránia tomu, aby bola naša loď nestabilná.
Kľúčový faktor spočíva v rozložení váh. Lode sú navrhnuté inžiniermi a spočiatku, ak splníme maximálnu kapacitu cestujúcich a nákladu, nemal by byť problém. Aj tak budeme brať ako pravidlo, že čím nižšie sú hmotnosti (voda, jedlo, ľudia, batožina, atď…), tým stabilnejšia bude naša loď.
Je zrejmé, že čím viac sú kompenzované na pásikoch, tým lepšie a tiež s ohľadom na predok/kormu. Príliš naklonená loď sa s väčšou pravdepodobnosťou prevráti, ale príliš naklonená loď vyvolá našu spotrebu paliva. Ako vo všetkom, aj tu treba hľadať rovnováhu a kapitán to musí vedieť oceniť s dobrým námorníckym okom.
Vlny.
Výška vĺn závisí hlavne od troch faktorov: intenzita vetra, vytrvalosť a aport (vzdialenosť, v ktorej vietor pôsobí). Ak jeden z týchto faktorov nie je prítomný, veľké vlny sa nevytvoria.
Predstavme si, že vietor fúka rýchlosťou 50 uzlov, 7 dní po sebe, ale že povrch ovplyvnený týmto vetrom je malé jazierko… Nebude tam viac ako 30 centimetrová vlna.
Ak by ten istý vietor fúkal týždeň uprostred oceánu, zdvihli by sa vlny vysoké cez 10 metrov.
vlnové parametre. A = amplitúda. H = výška. λ = vlnová dĺžka.
Z tohto dôvodu, keď vietor fúka z pevniny, spočiatku nie sú žiadne vlny, ale čím ďalej ideme do otvoreného mora, more začína rásť. Je dôležité poznať tento jav pri plavbe, najmä na ostrove, pretože je určite bezpečné plaviť sa v jednej oblasti a nie v inej, o niekoľko kilometrov ďalej.
Tiež je potrebné rozlišovať dva typy vĺn: tie, ktoré sa lámu a tie, ktoré nie. Vlna, ktorá sa láme, je taká, ktorá vytvára penu.
Uveďme príklad, ktorý sme všetci niekedy zažili:
Sme na pláži s vodou po pás a prichádza vlna vysoká jeden a pol metra. Táto vlna nevytvára penu a čo je zvláštne, jediné čo robíme je, že ideme hore a dole bez toho, aby sme sa takmer nepohli z miesta.
O pár sekúnd prichádza ďalšia vlna podobnej výšky, no tá, keď sa k nám blíži, sa zlomí a vytvorí penovú stenu, za ktorou nás ťahá mnoho metrov, pravdepodobne s nejakým kotúľaním, smerom k brehu.
Záver, ktorý by niekto urobil, je, že vlna, ktorá sa zlomila, je oveľa silnejšia ako prvá.
Keď sa plavíme na člne, musíme sa vyhýbať ističom, sú veľmi nebezpečné.
Podľa výpočtov inžinierov sa každá loď, ktorá cez ňu dostane tretinu svojej dĺžky, prevráti. Ak sa po tejto udalosti plavíme na dobrej plachetnici, môže sa to znova napraviť, ale na motorke alebo inom type lode sa situácia nezlepší a určite sa potopí.
6-metrová loď nie je istá, že dokáže plávať za deň s vlnami meter a pol, pretože spravidla existuje cyklická skupina 3 až 4 vĺn nazývaná 3 marías, ktorá môže dokonca zdvojnásobiť veľkosť. zo zvyšku, čo nás uväzňuje.
Vlny, ktoré sa nelámu, sa zvyčajne zachytávajú oblúkmi, teda diagonálne, aby sa zmiernil ich prechod. Lámavé vlny však musia byť zachytené provou, pretože ak to urobíme veľmi blízko, vystavíme sa riziku, že sila vody prejde loďou s následným nebezpečenstvom.
Bezpečnostné opatrenia počas navigácie
Hlavným opatrením, ktoré musíme urobiť pri navigácii, je všímať si svoje okolie. Účinný dohľad je podľa nariadenia povinný. Plaviť sa ako ťažný kôň, pozerať sa len dopredu, nie je bezpečné, aj keď je to smutne bežné. Preto budeme musieť venovať pozornosť 360o.