Licencia na lode-Titulín.

Plavebná licencia je oficiálnym námorným titulom upraveným kráľovským dekrétom 875/2014. Umožňuje správu výletných lodí, ktoré sú v zozname 6a (prenájom) alebo 7a (rekreačné).
Vždy neziskový, keďže ide o rekreačný titul. Atribúcie
Maximálna dĺžka: 6 metrov.
Limit výkonu: Maximálne povolené výrobcom.
Pobrežná vzdialenosť: 2 námorné míle od bezpečného prístavu alebo úkrytu.
Navigácia: Denná, od jednej hodiny po východe slnka do jednej hodiny pred západom slnka.
Vodné skútre: Trieda C Max. 55 koní


Prípravy pred odchodom na more
Napriek tomu, že more nie je prirodzeným prostredím človeka, po tisíce rokov sme sa odvážili navigovať. Plavba na more má svoje riziká, ale dnes, ak využijeme prostriedky, ktoré máme k dispozícii, a prijmeme sériu preventívnych opatrení, môžeme z našich výletov urobiť veľmi príjemný zážitok.
Za týmto účelom zvážime sériu bodov, ktoré je potrebné vziať do úvahy pred uvoľnením kotvísk:

-Meteorología:
Lo que más afecta a nuestra embarcación y a nosotros mismos cuando estamos navegando es el tiempo. El estado del mar – las olas – son nuestras principales enemigas. El oleaje es causado primordialmente por el viento. También son peligrosas, aunque menos frecuentes, las tormentas eléctricas y otros fenómenos como trombas marinas (tornados). Por este motivo, es de vital importancia conseguir una previsión meteorológica actualizada antes de hacerse a la mar.

En la actualidad tenemos a nuestro alcance un sinfín de paginas web y aplicaciones para móviles bastante fiables. La página web del servicio estatal de meteorología, www.aemet.es es una de las más populares.

Saber interpretar un mapa meteorológico simple no es difícil y enseguida nos familiarizaremos con ello. Además, en la mayoría de portales web existe un apartado para aprender a leer sus previsiones.

Es importante tener en cuenta que únicamente nos garantizan una buena fiabilidad en un plazo de 48 horas, por lo tanto, no hay que arriesgarse a navegar con una previsión a 4 o 5 días vista.

-Komunikácia:

Dnes máme dva hlavné spôsoby, ako sa spojiť s vonkajším svetom z našej lode.
Prvým sú telekomunikácie, teda mobilné telefóny.
Tieto zariadenia sú veľmi užitočné, pokiaľ majú dostatočnú batériu a pokrytie. Dôležité je navigovať vždy s plne nabitým telefónom a oplatí sa nosiť so sebou externú batériu alebo 12-voltovú nabíjačku.
Ak je pobrežie veľmi málo urbanizované, je možné, že aj keď budeme menej ako 2 míle od pobrežia, nebudeme mať dobré pokrytie alebo ho dokonca stratíme. Je zaujímavé vedieť, že číslo námornej záchrannej služby je 900 202 202, ale ak by sme nemali pokrytie, mohli by sme skúsiť kontaktovať číslo 112. Toto núdzové číslo funguje pri najmenšom signáli od akéhokoľvek operátora, aj keď nie je náš.
Ďalším médiom, ktoré môžeme mať na palube, je rádiová komunikácia.
V blízkosti pobrežia sa používajú rádiá VHF. Pre navigácie menej ako 2 míle od pobrežia bude prenosné rádio s dosahom 5 míľ viac než postačujúce. Rovnako ako v prípade telefónu sa uistite, že idete von s plnou výdržou batérie. Hlavnou výhodou rádií oproti telefónom je, že nepotrebujú pokrytie, signál ide z antény do antény priamo. Neskôr naučíme obsluhu a základné núdzové protokoly VFH rádia.

 

page5image31889920

Palivo.
Ak nie sme jachtári, budeme závislí od motora, ktorý nás bude pohybovať, a to zase závisí od paliva. Je veľmi dôležité vyjsť dobre natankovaný na plavbu, bez ohľadu na to, aká krátka je plavba, pretože ako sa často hovorí, človek vie, kedy odchádza, ale nevie, kedy sa vracia.

Existuje veľa faktorov, ktoré môžu zvýšiť spotrebu a prinútiť nás unášať: náhla zmena počasia, porucha alebo iný typ núdze.
Znalosť spotreby nášho motora je tiež povinná. Vždy treba počítať na pomer litrov za hodinu k otáčkam motora (napr. 5 l/h pri 600 ot./min), nikdy nie na vzdialenosť (napr. 5 l/km), pretože na rozdiel od cesty, ktorá je vždy rovinatá, more je veľmi premenlivý.

 

page6image31873952
Sladká voda
Zostať unášaný bez pitnej vody je vážny problém. Uskutočnené štúdie vypočítali, že dospelý človek môže vydržať 3 dni bez pitia v podmienkach pokoja a tieňa. V polovici augusta na lodi bez krytu sú už dva dni veľa.
Vždy musíme nosiť viac vody, ako si myslíme, že je potrebné. Primerané množstvo by bolo 5 litrov na hlavu a deň. V extrémnom prípade, že vám dôjde voda a nedostanete pomoc, môžu byť prijaté opatrenia na prežitie, ako je rybolov (rybie mäso obsahuje sladkú vodu), pokus o výrobu destilačného destilátu na destiláciu morskej vody alebo, ak má šťastie, zber morskej vody.
Pitie morskej vody je kontraindikované, pokiaľ nie je vo veľmi malých denných množstvách a spolu s iným zdrojom sladkej vody, nikdy nie ako hlavný zdroj hydratácie.
Okrem vody sú zodpovední kapitáni, aby na palubu priniesli aj niektoré druhy trvanlivých potravín, ako sú sušienky alebo zaváraniny.

Stav a vybavenie člna
To, že je loď čistá a nová, neznamená, že je to bezpečná loď. Je potrebné overiť, či je séria sekcií v dobrom stave. Jednou z nich je adresa; buď pomocou kolieska alebo pomocou tyče, musíme dbať na to, aby tam neboli žiadne medzery a aby fungovali hladko. Tiež je potrebné skontrolovať, či do vnútra trupu nevnikla voda a ak áno, či je čerstvá (dážď alebo oplach) alebo slaná.
Rozhodujúca je správna údržba motora. Hladiny oleja, chladiacej kvapaliny, batérií atď. musí byť správna a vždy je vhodné nechať motor pred uvoľnením kotviacich šnúr niekoľko minút zahriať. Ak je loď benzínová, motorový priestor alebo palivová nádrž musia byť vetrané, aby sa predišlo možným výbuchom.
Mať loď v dobrom stave znamená mať ju vybavenú. O bezpečnostných materiáloch si povieme neskôr, keďže ide o rozsiahlu a veľmi dôležitú tému.

Bezpečnosť
Konečným cieľom námorného výcviku je zachovať život na mori. Práve preto je problematika bezpečnosti najrozsiahlejšia a musíme jej venovať najväčšiu pozornosť. Časť bezpečnosti pozostáva z prijatia opatrení, ktoré sme videli v predchádzajúcej časti, ale neobmedzuje sa na to, čo už bolo povedané.
Plavba za dobrého počasia a bez komplikácií je taká jednoduchá, že ju zvládne takmer každý, no práve vtedy, keď sa veci skomplikujú, je najdôležitejšie byť dobrým kapitánom. Je to ten, kto má príslušné znalosti a vďaka skúsenostiam nadobudol potrebnú chladnokrvnosť a odbornosť na riešenie veľmi rôznorodých problémov.
Musíme pamätať na to, že pomoc uprostred mora môže chvíľu trvať, kým príde a možno budeme musieť konať (v rámci našich možností) okrem iného ako hasič, zdravotná sestra, psychológ…

Nižšie uvidíme kľúčové body námornej bezpečnosti:

Stabilita

page8image31899648

Je to vlastnosť, ktorú má loď napraviť, to znamená vrátiť sa do svojej pôvodnej polohy.
Loď môže stratiť priečnu stabilitu a nakloniť sa na jednu alebo druhú stranu; tento zoznam nazývame. V závislosti od typu lode bude zoznam viac-menej bez nebezpečenstva prevrátenia.
Plachetnice vďaka svojej konštrukcii a typu plavby vydržia veľké náklony spôsobené plachtami, niekedy aj viac ako 45o bez toho, aby spôsobovali problém. Motorové člny tiež uvádzajú, aj keď menej, a tento pohyb je zvyčajne spôsobený náhlymi zákrutami alebo jednoduchými vlnami.
Ako sme už povedali, zoznam bude závisieť od typu lode, ale vo všeobecnosti môžeme odvodiť určité pokyny, ktoré zabránia tomu, aby bola naša loď nestabilná.
Kľúčový faktor spočíva v rozložení váh. Lode sú navrhnuté inžiniermi a spočiatku, ak splníme maximálnu kapacitu cestujúcich a nákladu, nemal by byť problém. Aj tak budeme brať ako pravidlo, že čím nižšie sú hmotnosti (voda, jedlo, ľudia, batožina, atď…), tým stabilnejšia bude naša loď.
Je zrejmé, že čím viac sú kompenzované na pásikoch, tým lepšie a tiež s ohľadom na predok/kormu. Príliš naklonená loď sa s väčšou pravdepodobnosťou prevráti, ale príliš naklonená loď vyvolá našu spotrebu paliva. Ako vo všetkom, aj tu treba hľadať rovnováhu a kapitán to musí vedieť oceniť s dobrým námorníckym okom.

Vlny.

Výška vĺn závisí hlavne od troch faktorov: intenzita vetra, vytrvalosť a aport (vzdialenosť, v ktorej vietor pôsobí). Ak jeden z týchto faktorov nie je prítomný, veľké vlny sa nevytvoria.
Predstavme si, že vietor fúka rýchlosťou 50 uzlov, 7 dní po sebe, ale že povrch ovplyvnený týmto vetrom je malé jazierko… Nebude tam viac ako 30 centimetrová vlna.
Ak by ten istý vietor fúkal týždeň uprostred oceánu, zdvihli by sa vlny vysoké cez 10 metrov.
vlnové parametre. A = amplitúda. H = výška. λ = vlnová dĺžka.

page9image31893456

Z tohto dôvodu, keď vietor fúka z pevniny, spočiatku nie sú žiadne vlny, ale čím ďalej ideme do otvoreného mora, more začína rásť. Je dôležité poznať tento jav pri plavbe, najmä na ostrove, pretože je určite bezpečné plaviť sa v jednej oblasti a nie v inej, o niekoľko kilometrov ďalej.
Tiež je potrebné rozlišovať dva typy vĺn: tie, ktoré sa lámu a tie, ktoré nie. Vlna, ktorá sa láme, je taká, ktorá vytvára penu.
Uveďme príklad, ktorý sme všetci niekedy zažili:
Sme na pláži s vodou po pás a prichádza vlna vysoká jeden a pol metra. Táto vlna nevytvára penu a čo je zvláštne, jediné čo robíme je, že ideme hore a dole bez toho, aby sme sa takmer nepohli z miesta.
O pár sekúnd prichádza ďalšia vlna podobnej výšky, no tá, keď sa k nám blíži, sa zlomí a vytvorí penovú stenu, za ktorou nás ťahá mnoho metrov, pravdepodobne s nejakým kotúľaním, smerom k brehu.

Záver, ktorý by niekto urobil, je, že vlna, ktorá sa zlomila, je oveľa silnejšia ako prvá.
Keď sa plavíme na člne, musíme sa vyhýbať ističom, sú veľmi nebezpečné.
Podľa výpočtov inžinierov sa každá loď, ktorá cez ňu dostane tretinu svojej dĺžky, prevráti. Ak sa po tejto udalosti plavíme na dobrej plachetnici, môže sa to znova napraviť, ale na motorke alebo inom type lode sa situácia nezlepší a určite sa potopí.
6-metrová loď nie je istá, že dokáže plávať za deň s vlnami meter a pol, pretože spravidla existuje cyklická skupina 3 až 4 vĺn nazývaná 3 marías, ktorá môže dokonca zdvojnásobiť veľkosť. zo zvyšku, čo nás uväzňuje.
Vlny, ktoré sa nelámu, sa zvyčajne zachytávajú oblúkmi, teda diagonálne, aby sa zmiernil ich prechod. Lámavé vlny však musia byť zachytené provou, pretože ak to urobíme veľmi blízko, vystavíme sa riziku, že sila vody prejde loďou s následným nebezpečenstvom.

page9image31893872

 

Bezpečnostné opatrenia počas navigácie

Hlavným opatrením, ktoré musíme urobiť pri navigácii, je všímať si svoje okolie. Účinný dohľad je podľa nariadenia povinný. Plaviť sa ako ťažný kôň, pozerať sa len dopredu, nie je bezpečné, aj keď je to smutne bežné. Preto budeme musieť venovať pozornosť 360o.

page10image31895328

Z času na čas otočíme hlavu a pozrieme sa, či sa k nám niekto nedostane z kormy, alebo budeme pozorovať v diaľke, či tam nie je kmeň alebo plávajúci predmet, najmä ak sa plavíme vysokou rýchlosťou.
Rovnako dôležité je pozerať sa na čas. Ak počas plavby uvidíme nejaké vysoké a čierne oblaky, ktoré sa blížia na obzore, každý, kto má minimum obozretnosti, sa vráti do prístavu, aj keď predpoveď počasia ukazuje na dobré počasie, aj keď máme dobrú sériu s rybolovom.
Myslite na to, že Stredozemné more vie byť veľmi zradné a náhle zmeny počasia nie sú ničím výnimočným. Dobrým náznakom, že vstúpi silný vietor, je kontrast, teda takmer 180o zmena smeru vetra prechádzajúca o niekoľko minút úplného bezvetria.
Existuje toľko ukazovateľov, že by sme o tom mohli vyplniť stovky strán. Najdôslednejšie je použiť zdravý rozum a v prípade pochybností sa vrátiť do prístavu alebo hľadať útočisko.
Priviazanie a uloženie (uviazanie a objednanie) všetkých ťažkých predmetov je nevyhnutné, najmä ak ideme prechádzať oblasťami vĺn. Batéria alebo skrinka s náradím poskakujúca vo vnútri trupu môže spôsobiť poškodenie alebo dokonca spôsobiť únik.
Je povinné skontrolovať, či sú všetky poklopy a okienka dobre uzavreté, aby do nich nevnikla voda.

Posádka
Zvyčajne sa plavíme s ľuďmi, ktorých si vážime: s rodinou, priateľmi, ktorí nám ako kapitáni budú dôverovať. Ak sa rozčúlime zoči-voči akejkoľvek nepredvídanej udalosti, budú rovnako nervózni.
Panika je mnohokrát nebezpečnejšia ako samotný problém, preto musí byť zamestnávateľ prvý, kto vie, ako zachovať pokoj a prenášať pokoj. Niekedy to bude ťažké a iné, vzhľadom na vážnosť situácie, nemožné.

page12image31944064

Netreba zabúdať, že všetci sme ľudia a máme svoj limit, aj tak sa musíme všetkými prostriedkami snažiť, aby bol tento limit vysoko nad zvyškom posádky. Koniec koncov, ich životy môžu závisieť od toho.
Naším zámerom je upozorniť budúcich kapitánov na dôležitosť psychológie na palube.
Niektorí ľudia, aj keď mávnutím ruky, dostanú veľký strach, hoci tento strach môže byť neopodstatnený. Niekedy na zlepšenie nálady stačí vidieť šéfa usmievať sa, upokojiť sa, spievať pesničku, rozprávať sa s nimi o nejakej téme.
Morská choroba je na lodi veľmi typická vec, jej príčiny môžu byť fyziologické alebo psychické. Ak niekto povie, že je náchylný na morskú chorobu, mal by dostať nejaký liek pred opustením prístavu, aj keď tam nie je rozbúrené more.
Často postačí tabletka alebo náramok proti nevoľnosti. Ak by osoba veľmi vracala, mala by dostať tekutiny bohaté na minerálne soli, ako sú izotonické nápoje. Stabilizovať žalúdočné šťavy pomôže aj jedenie pevnej stravy (chlieb, krekry, ryža…).
Vo väčšine prípadov si telo na kývanie vĺn zvykne a závraty sa stanú dokonca vtipnou spomienkou.

Deti sú na palube obzvlášť jemné, nikdy by ste ich nemali stratiť z dohľadu a vždy by mali nosiť vestu bez ohľadu na to, akí dobrí plavci sú podľa nás.
Ak dieťa spadne cez palubu, jeho prvou reakciou bude strach a v dôsledku toho sa môže stať, že sa nedokáže udržať na vode alebo prehltne vodu.
Veľmi nebezpečná je aj absurdná hra sedenia na prove s visiacimi nohami počas plavby lode.
Tento typ nerozvážnosti môže spôsobiť veľmi vážne alebo smrteľné nehody, pretože ak loď spadne cez provu, loď ju doslova prejde a potom skončí v lodných skrutkách. „Jazda na luku“ (ako je táto móda v angličtine známa, „jazda na luku“) je potom úplne zakázaná.
Je potrebné, aby sa každému pred vyplávaním ukázalo umiestnenie záchranných viest, naštartovanie člna, tiesňové volanie VHF vysielačkou alebo mobilným telefónom a ďalšie opatrenia, ktoré uznáme za vhodné.
Dôvodom je, že sú schopní požiadať o pomoc alebo sa zachrániť v prípade, že by sme boli prekážkou.

Plavba po plytkej vode
Plytké alebo plytké vody vyžadujú od kapitána osobitnú pozornosť. Ideálne je poznať oblasť predtým, ako ňou prejdete, prostredníctvom námorných máp alebo smeroviek. Dnes už existujú dobré mobilné aplikácie, ktoré nám dajú aj tieto informácie.

Poznať ponor našej lode (aká je hĺbka) je nevyhnutné. Nie je to isté plaviť sa s loďou s ponorom 30 cm alebo s plachetnicou s ponorom 1,5 metra.
Ak pochybujeme, či je dostatok dna, logika nám káže znížiť rýchlosť na minimum a ak je to možné, pošleme na predok člena posádky, aby nám povedal, či dno vyzerá veľmi blízko. Elektronické sondy sú zvyčajne spoľahlivé, ale v stávke je príliš veľa na to, aby sme nahradili zrak.
V Stredozemnom mori nie sú takmer žiadne prílivy alebo silné prúdy, ale ak sa plavíte v oblastiach, kde sú, je dôležité získať ich čas na plavbu v plytkých vodách.
Náznakom toho, že tam sú basy, je pena, ktorú vytvárajú vlny, keď do nich narážajú, ale v pokojných dňoch to nie je vidieť. Preto v blízkosti pobrežia urobíme extrémne opatrenia, ak nepoznáme oblasť do hĺbky.

Potopenie
Ak zistíme vodu vo vnútri člna, prvým krokom, ktorý treba urobiť, je lokalizovať únik. Po nájdení sa ho pokúsime čo najviac obsiahnuť pomocou hrotov (drevených šišiek), uterákov, handier, plastu atď.
Medzitým, ak máme na palube člena posádky, bude mať na starosti vypúšťanie vody, ktorá vnikla.
Ak si všimneme, že po chvíli vnikne viac vody, ako sme schopní vyliať, môžeme potvrdiť, že sa potápame a budeme musieť uskutočniť núdzové volanie cez vysielačku VFH alebo mobilný telefón (uvidíme neskôr) .
Jedna z vecí, ktoré nikdy neurobíme, je skočiť po hlave do vody a opustiť loď.
Toto bude najbezpečnejšie a najviditeľnejšie miesto, pokiaľ bude stále na vode alebo nebude v plameňoch. Dokonca viac ako čln alebo záchranný čln. Vyskytli sa smutné prípady, keď bola loď nájdená napoly potopená, ale po posádke ani stopy.
V každom prípade, ak je k dispozícii raft alebo čln, spustíme ich na vodu a máme pripravené pre prípad úplného potopenia.
Mnoho lodí sa úplne nepotopí a zostane na hladine niekoľko centimetrov vďaka airbagom alebo konštrukcii výrobcu (l

 

Oheň

page15image31945520

Bezpochyby ide o najkritickejšiu situáciu, ktorú možno na palube lode zažiť. Hlavnými zdrojmi požiaru na palube sú strojovňa alebo motor.
Ako sme už spomenuli, v benzínových člnoch je riziko výbuchu vysoké (a nie je to prehnané), preto prijmeme extrémne opatrenia. Strojovňa alebo priestor nádrže v prípade prívesného motora budú vždy pred štartom a počas plavby vetrané (pomocou odsávača).
Ďalším ohniskom požiarov je kuchyňa. V blízkosti by nemali byť žiadne závesy ani horľavé materiály a vždy po ruke hasiaci prístroj.
Moderné člny sú vyrobené zo sklolaminátu, materiálu, ktorý sa po zapálení nevypne ani pod vodou. Z tohto dôvodu sú prvé okamihy životne dôležité a čas sa nesmie premrhať.
Najprv musíte použiť regulačný hasiaci prístroj, ktorý vždy mieri na spodok plameňa. Keď sa to minie, už za 30 sekúnd by ste už mali mať pripravené vedro s morskou vodou.
Ak sa oheň vymkol spod kontroly, nerozmýšľajte dvakrát, aby ste zavolali na núdzové situácie a spustili loď alebo plť, ak ju máte. Ak ho nemáte, budete musieť z člna vyplávať, vždy so záchrannými vestami, pretože riziko výbuchu je vysoké.

Opustenie loďe
Ako sme videli, môže sa stať, že budeme musieť opustiť našu loď. Musí sa to urobiť čo najpokojnejšie a pri zohľadnení nasledujúcich úvah.
Ak máme záchranný čln, čo je na člnoch kratších ako 6 metrov veľmi zriedkavé, budeme si musieť vziať zásoby, prenosné rádio, vesty a teplé oblečenie.

Ak nemáme pomocný čln alebo raft, posádka skočí do vody s vestou a čo najteplejšia. Často sa hovorí, že ak skočíte do mora, mali by ste sa vyzuť, aby ste sa neutopili. To platí, pokiaľ nemáte na sebe záchrannú vestu.
Oblečenie zabraňuje tepelným stratám, hoci nejde o neoprénový oblek, pôsobí podobne. Ak je to možné, je dôležité skočiť so zásobami vody a prenosným rádiom, pretože tieto sú zvyčajne vodotesné.
Je životne dôležité vziať so sebou pyrotechniku, svetlice a iné, aby sme ich našli, ak uvidíme pomoc.
Akonáhle budete vo vode, bude celá posádka spojená rukami, aby sa zabránilo strate ktoréhokoľvek člena.
Udržiavanie nádeje je dôležité; Ak sme dobre pripravení a vysielame svoju pozíciu, šance na záchranu sú vysoké.
Trailer
Niekedy nás v dôsledku porúch môže odtiahnuť iná loď alebo dokonca musíme odtiahnuť seba. Ak chcete dať lano inej lodi, musíte najprv kontaktovať kapitána, ak je to možné, a získať jeho súhlas.
Bude pozorované, ktorá z dvoch lodí klesá (pohybuje sa vplyvom vetra) rýchlejšie. To by malo byť pod (závetrie), aby sa nezrazilo s druhým a potom, keď sú relatívne blízko, hodiť vlasec. Spevní sa na kúsok alebo na pevnú časť konštrukcie.
Pri spúšťaní vleku by ste mali ísť opatrne a pomaly, kým sa lano neutiahne. Keď je napäté, postupne zrýchľujte na vhodnú rýchlosť.
Čím dlhšie lano, tým lepšie, pretože tlmí ťahy a zabráni zrážke člnov v dôsledku vlny.
V rámci prístavu je vhodné postaviť člny obkročmo, to znamená umiestniť ich vedľa seba lanami a chránené blatníkmi, aby boli lepšie manévrovateľné.

Prvá pomoc.

page17image31971424

Kapitán lode by mal poznať minimum prvej pomoci.
Heimlichov manéver, nazývaný aj stláčanie brucha, je postup na odblokovanie dýchacích ciest v prípade, že sú zablokované kúskom jedla alebo iným predmetom.
Ďalší manéver, ktorý treba poznať, je KPR. Ide o zmiešanú techniku, ktorá sa pomocou stláčania hrudníka a insuflácie úst pokúša oživiť človeka, ktorý stratil vitálne funkcie, pulz a dýchanie.
Je to technika, ktorá sa musí svedomito študovať, pretože ak sa urobí zle, môže to skončiť život obete.
Dôležité je tiež vedieť, čo nosíme v lekárničke a ako sa to používa. Ideálne je kontaktovať lekára prostredníctvom rádia alebo telefónu a konať podľa svojich kritérií v prípade, že musíte použiť akékoľvek lieky alebo ak sa lieči núdzová situácia. 

Jedovaté zvieratá
Milovníci rekreačného rybolovu by mali mať na pamäti, že existujú druhy rýb, ktoré môžu stáť zdravie alebo život.
Najnebezpečnejším druhom v Stredomorí je fregata alebo pavúk čierny. Toto zviera má 3 jedovaté hroty: jeden na chrbtovej chrbtici, veľmi viditeľný, a ďalšie dva za žiabrami.
Treba to zvládnuť pinzetou a ak by nás to pohrýzlo, zamierte do prístavu, aby ste dorazili čo najskôr. Sú ľudia, ktorí sú veľmi citliví na jed a mohli by mať komplikácie.
Ďalším jedovatým druhom, aj keď nie tak nebezpečným, je Cabracho alebo Caproig. Aj toto zviera má v chrbtici jed. Sú to termoprchavé jedy, takže ak aplikujeme teplo (nad 40º), ich účinky sa zmiernia a uľavia od intenzívnej bolesti.
Ďalším živočíchom, ktorý nám môže skomplikovať deň, sú medúzy. V Stredozemnom mori sa v súčasnosti nevyskytujú žiadne nebezpečné druhy medúz, ktoré by mohli spôsobiť smrť, aj keď boli pozorované portugalské  jednotky, invázny druh, ktorý môže spôsobiť vážne škody.
Nedotýkajte sa oblasti uhryznutia a opláchnite ju veľkým množstvom slanej vody, nikdy nie sladkou. Amoniak neutralizuje jed, preto je vhodné v lete priniesť na palubu fľašu. Moč je obľúbený, no nehygienický prostriedok.

Bespečnostné vybavenie.

page19image31981200Existujú dva dôvody, prečo musí mať loď všetky bezpečnostné vybavenie, ktoré zodpovedá oblasti jej plavby. Najdôležitejšie je, že v prípade núdze sú k dispozícii minimálne prostriedky na to, aby ste sa z nešťastia dostali bezpečne. Druhou je vyhnúť sa prípadným sankciám, ktoré
zvyčajne sú lacné.
Je dôležité si uvedomiť, že požadovaný materiál je v súlade s odoslaním lode, nie podľa oblasti, v ktorej sa skutočne plavíme, to znamená: Ak sa plavíme na lodi odoslanej pre zónu 5, loď musí mať materiál na zóna 5, akokoľvek sa na stupeň nepohneme viac ako 2 míle od pobrežia.
Tu je zoznam povinného bezpečnostného vybavenia pre zónu 6, teda do 2 míľ od pobrežia:
-Záchranná vesta
Na palube musíme mať toľko, koľko má naša loď schválených miest, ak je 6 miest, musíme mať 6 viest, aj keď sa plavíme sami. Tieto musia mať vztlak 100 N a musia byť schválené SOLAS alebo CE.
– 3 ručné svetlice
Sú to pyrotechnické zariadenia, to znamená, že obsahujú výbušné alebo horľavé materiály.
Majú valcový tvar s krúžkom na jednom konci. Je nevyhnutné, aby ste si pozorne prečítali pokyny pokojne, jeden deň v prístave, aby ste sa vyhli možnému zmätku v prípade núdze.Plameň trvá jednu minútu a nezhasne ani pod vodou. Z tohto dôvodu je potrebné prijať a vždy aktivovať preventívne opatrenia s ohľadom na smer vetra, aby sa predišlo popáleninám alebo otrave dymom.

 

page20image31969344
 

– Baterka s náhradnými batériami
Aj keď s týmto titulom nie je možné navigovať v noci, je potrebné mať so sebou baterku. Ak by sa stalo, že tma prišla v dôsledku poruchy, chyby alebo zlého počasia, musíme byť schopní vidieť iné lode, aby sme sa vyhli možnému nalodeniu (zrážke).
– Hmlový klaksón
Hmla predstavuje nebezpečenstvo pre navigáciu, pretože môže znížiť našu viditeľnosť.
Z tohto dôvodu je dôležité, aby sme sa v prípade tohto javu nechali počuť pomocou klaksonu.. Signál  každé 2 minúty bude stačiť a nezabudnite pozorne počúvať signáli z iných lodí.
Vo všeobecnosti budeme tieto zvukové signály vydávať pomocou klaksónov ovládaných pľúcami alebo plynom. Ak sa rozhodneme pre to druhé, musíme so sebou nosiť ďalšiu plynovú fľašu.
– Národný pavilón
Nie je to bezpečnostný prvok, ale je povinný. Hovoríme o vlajke krajiny.
Musí to byť v korme. Ak sa rozhodneme zobraziť aj inú vlajku (napríklad autonómne spoločenstvo), musí byť ďalej vpredu a menšia ako španielska.
– Signálne zrkadlo
Nie je to nič iné ako plastový kruh vystlaný reflexným materiálom. V strede má otvor, cez ktorý sa budeme pozerať na loď alebo lietadlo, na ktoré chceme upozorniť cez záblesky slnečného svetla. Odporúča sa vytvoriť SOS signál morzeovky (· · · _ _ _ · · ·).
Podobne v noci by sme mohli použiť baterku a robiť úkryty rukou.
– Signálny kód
Je to nálepka s vlajkami a zodpovedajúcimi písmenami abecedy. Povinná je len vtedy, ak máme pevnú rozhlasovú stanicu.
– Kotviace laná k doku
Aj keď vytiahneme loď s prívesom do mora, musíme ich mať pre prípad, že v prípade núdze bude potrebné vstúpiť do prístavu, alebo sa musíme dostať vedľa inej lode. Musia mať správnu dĺžku a hrúbku.
– Hák
Je to dlhá palica s háčikom na konci. Slúži na zachytávanie lán alebo pomoc pri manévroch. Existujú skladacie, ktoré zaberajú menej miesta na palube.

page21image31966016
– veslovanie
Pre lode menšie ako 6 metrov je povinné mať pri sebe dve pádla, ktoré nie sú ničím iným ako krátkymi ručnými veslami, to znamená, že nepotrebujú žiadnu oporu na trupe lode.
– Súprava na opravu hustilky a defektu
Je to potrebné len vtedy, ak je naša loď polotuhá-Gumák.
– Kotviaca čiara
Lano na spúšťanie kotvy, ktorého minimálna dĺžka musí byť 5-násobok dĺžky člna. Pre lode menšie ako 6 metrov nie je použitie reťaze povinné.

– Hasiace prístroje
Ak loď nemá kajutu, je kratšia ako 10 metrov a má výkon nižší ako 20 kW (cca 27 CV), hasiaci prístroj nie je potrebný.
Ak má loď kajutu a výkon menší ako 20 kW, je potrebné mať so sebou hasiaci prístroj typu 21B.
Menej ako 150 kW: jeden typ 21 B.
Od 150 do 300 kW: jeden typ 34 B (s 1 motorom); 2 typu 21 B (s 2 motormi).
Od viac ako 300 do 450 kW: jeden typ 55 B (s 1 motorom); 2 typu 34 B (s 2 motormi).
Viac ako 450 kW: S 1 motorom, jedným typom 55 B a tiež počtom hasiacich prístrojov potrebných na pokrytie výkonu motora nad 450 kW.
S 2 motormi: Jeden typ 55 B pre každý motor (čo môže byť 34 B, ak je výkon každého menší ako 300 kW) a tiež počet hasiacich prístrojov potrebných na pokrytie celkového inštalovaného výkonu. Pri dĺžke menšej ako 10 m vyhovujú tieto hasiace prístroje tomu, čo je potrebné v závislosti od dĺžky.
Ak má loď zabudovaný benzínový motor, musí mať pevný hasiaci systém a odsávač plynu schválený DGMM.
– Údolné čerpadlá
Na lodiach kratších ako 6 metrov bude povinné mať pri sebe ručnú alebo elektrickú pumpu. Tiež minimálne 7 litrové plastové vedro.
– Odporúčania
Aj keď máme dobrý zoznam materiálu, pridáme sériu vecí, ktorých z nášho pohľadu nie je nikdy príliš veľa.
– Dobrý nôž.
– Skrinka na náradie.
– Základná lekárnička (nie je povinná v zóne 6).
– 50 metrov od mysu rešpektu ().
– Teplé oblečenie.
– Prenosné VHF rádio (povinné v zóne 5).
 

Manéver
Manévrovanie s loďou sa nedá naučiť čítaním manuálu. Potrebné sú skúsenosti a zdravý rozum. Predstavme si, že sme na tekutom médiu a reakcia člna nie je rovnaká ako reakcia auta. Na mori nás ovplyvňuje vietor a prúd, ktorý musíme analyzovať a vziať do úvahy pred vykonaním akéhokoľvek manévru. Tu uvedieme len niekoľko základných pojmov, aby prvých pár krát prebehlo bez väčších incidentov.
– odkovanie
Pred uvoľnením kotiev sa presvedčíme, či všetky prostriedky člna fungujú správne, či motor chladí a či vo vode nie sú žiadne laná, aby nedošlo k ich zachyteniu vrtuľou.
Manéver sa bude líšiť v závislosti od vetra a toho, ako sme ukotvení na móle. Dôležité je robiť to hladko a bez náhlenia. Ak je však prúd alebo silný vietor, bude potrebné vedieť využiť výkon stroja v jeho správnej miere.
– Dokovanie
Keď sa blížime k nášmu kotviacemu bodu, musíme mať nasadené blatníky, pripravené kotviace laná a po ruke hák na čln.
Vždy je jednoduchšie ukotviť poklonu k doku a niekoľko prvých krát je to vhodné urobiť, pretože loď lepšie reaguje.
Ak by sa loď zrazila s inou loďou alebo s dokom, mali by sa použiť blatníky alebo hák lode, aby sa zabránilo úderu. Nikdy nepoložíme ruky alebo nohy, aby sme zastavili loď. Oprava sklolaminátu je jednoduchšia a bezbolestná ako liečenie zlomeniny kosti.

page23image31830208